نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان
نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان

مکتب نایقلعه 1

 با تاریخچه گشایش مکتب در افغانستان  اشنا میشویم و بعد ازان  وارید نایقلعه زیبا میشویم و از مکتب و مدارس و  نایقلعه و سطح تعلیم و از انسان های مومن ولایق  این محله پاک و زیبا  خواهیم نویشت  

 

دوم حمل (فروردین)، روز آغاز بازگشایی مکتب ها در افغانستان است که به نام روز معارف نام گذاری شده و همه ساله از این روز تجلیل می شود 

 

پیش از تاسیس مکتب (مدرسه)های جدید در افغانستان، دانش آموزان در مسجدها و در نزد روحانیون، با خواندن قرآن، خواندن و نوشتن را فرا می گرفتند

مکاتب به شکل امروزی آن، تا دهها سال پس از شکل گیری، به اندازه ای گسترده نبود که بتواند تمام دانش آموزان را تحت پوشش قرا دهد. به همین دلیل است که امروزه هم تعداد زیادی از کودکان، به مساجد و به روش های سنتی، به سوادآموزی می پردازند 

تعلیم و تربیه  

اولین اقدام رسمی برای به میان اوردن سیستم تعلیم و تربیه رسمی در افغانستان در سال 1901صورت گرفت . در سال 1903لیسه حبیبیه تأسیس شد . و برای اولین باردر سال 1913  دیپارتمنت تعلیم و تربیه جهت توسعه بخشیدن دوره تحصیلی مکاتب تأسیس گردید . و در سال 1922 وزارت معارف به میان امد . در سال 1947 پوهنتون کابل تأسیس شد . در سال 1964 تعلیم و تربیه به صورت رایگان و عصری برای دانش اموزان مهیا گردید . و در این سال ها در ساحات مختلف افغانستان پوهنتون ها تأسیس شد  قبل از سال 1961 تنها طبقه ذکور از فرا گرفتن تحصیلات عالی بهره مند بودند بعد از مدتی  اناث نیز از فرا گرفتن تحصیلات بهره مند شدند .در زمان ظاهر شاه ترویج زبان پشتو در دستور کار قرار گرفت . کتاب های درسی به زبان پشتو به چاب رسید تدریس به این زبان در تمام نقاط اجباری  شد  و بعدا به مشکل مواجه شد  و  قرار شد در مناطق فارسی زبان تدریس به  زبان فارسی و پشتو به عنوان زبان دوم  و به عنوان یک مظمون اموزیش داده شود  در سال 1978 سیستم مکاتب عام مبنی بر قوانین غربی عیار شد 

گرچند سیایت مداران افغانستان بیشتر به فکر عیش و نوش شان بودند تا بلند بردن سطح تعلیم و تربیه و همین قدر هم که ساخته بودند در اثر جنگ های مسلسل از بین رفت و یک نسل از فرا گیری علم محروم ماندند. در زمان طالبان مکاتب سوزانده شد و دختران از رفتن به مکتب منع قرار داده شد در همه این زمان ها از امکانات که دانش اموران که بقیه اقوام بر خوردار بودند هزاره نبودند . در محرومیت بودند

 

 بعد از طالبان تعلیم و تربیه یک کمی رونق گرفت در سال های 2003 و 4 پروژه وسیعی از سوی سازمان فرهنگی علمی و تعلیمی ملل متحد به راه افتاد . 

ساختار تعلیم و تربیه  

ابتدایی صنف 1 الی 6  

متوسطه صنف 7 الی 9  

لیسه یا  دوره عالی 10 الی 12  

 

اسناد تحصیلات عالی  

درجه لسانس

درجه ماستری 

درجه دکترا  

در همه ایام پیشرفت در تعلیم و تربیه از سوی هچ یک از دولت مردان افغانستان  انچه ملت انتظار داشتند  دیده نمیشود . تا حالا هرچه توسعه صورت گرفته  در اثر کمک های جامعه بین المللی بوده  و لی باز هم مردم هزاره جات  از ین کمک ها به اندازه که بقیه بهره مند شدند هزاره نشدند . و با وجود محرومیت ها   با همت  عالی شان علم اموختند . تحصیل کردند  

امروز تنها  زادگاه زیبای من (نایقلعه باستان ) بیش از انچه انتظار رود روشن فکر به جامعه افغانستان تحویل داده است  

مردم نایقلعه با تحمل انواع مشکلات  و با کوشیش های فراوان  پسران و دختران شان را به مکتب فریستادند  این افتخار متعلق به خود این مردم پاک . لایق و مومن  است که با کوشیش های شان خود شان را از نظر  تعلیم و تربیه ممتاز ترین مردم افغانستان  معرفی میکنند

اینجا تقدیر و تشکر میکنیم از انهای که در راه توسعه  تعلیم و تربیه و راه اندازی  و ساخت مکاتب نایقلعه سهم فعال تری دارند و کمک های زیادی کرده اند