نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان
نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان

ثابقه و اثار تاریخی نایقلعه

  

نای قلعه زیبا منطقه کاملا سرسبز دارای سابقه و اثار تاریخی کهن و آشکاراست درزمان سلطنت غزنویان در این منطقه قصری ساخته اند که برای تفریح و خوش گذرانی می امدند در این محله قریه به نام "کوشک" وجود دارد واژه کوشک در زبان فارسی به معنی "قصر"آمده است که این خودش بر قدمت تاریخی این منطقه تایید دارد در خیلی کتاب ها این سرزمین زیبارا شکارگاهی غزنویان نویشته اند  چون  این منطقه آب فراوان دارد و دارای دشت و کوه های سرسبز و وحیوانات زیادی درآن زیست داشته اند وسلاطین غزنین ازین لحاظ در این جا قصری ساخته اند و غرض شکار و خوشگذرانی گاهگاهی به این سر زمین می آمدند .   همچنین در دوران پادشاهی غزنویان شاعر معروف مسعود سعد سلمان در این جا زندانی بوده و اکثر اشعارش را در این جا سروده

نالم زدل چو نای من ادر حصار نای

پستی گرفت همت من زین بلند جای

هفت سالم بسود سو ودهک پس از آنم سه سال قلعه نای

هر یک چندی به قلعه یی آرندم اندر سمجی کنند و بسپارندم

شیرم که به دشت و بیشه نگذارندم پیلم که به زنجیر گران دارندم 

مرگ این شاعر بزرگ را سال 518 هجری نوشته اند 

 

چوبه داری که از سنگ ساخته شده و نقش و نگار حیوانات در درون غارها و زینه های تراشیده شده ای سنگی وخانه های که توسط دست های انسان های وقت کنده شده و صدها اثار تاریخی دیگری که قدومت ان به صدها سال می رسد در این منطقه وجود دارد اما متآسفانه در تمام این سالها هیچگونه توجهی ازجانب دولت  به این منطقه نشده