نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان
نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه زادگاه زیبای من

نایقلعه منطقه است زیبا و باستانی واقع در قره باغ غزنی افغانستان

زیارت نای قلعه

درین محله زیبا یک زیارت  بزرگ وجود دارد که به زیارت شاه مردان مسمی است این زیارت از اهمیت خاصی بین مردم نایقلعه و همجوار ان برخوردار است  مردم نای قلعه و همجوار کسانی که مشکل دارند به این زیارت می ایند و مشکل شان رفع میشوند  . این زیارت حامی مردم با احساس و خدا جوی این سرزمین است  

همیشه در فصل بهار مردم پاک این سرزمین در یک روز معین که به لفظ محل به پای مازار مسمی است  درین زیارت دور هم می ایند . گاو و گوسفند قربانی میکنند . درین روز جوانان با وقار این سرزمین  هم به پخت و پز مصروف اند و هم مسابقه از قبیل  وزنه انداز و کشتی راه می اندازند . بچه ها و خورد سالان  با نشاط این مرز و بوم از شور و شعفی خاصی برخوردارند  میگویند و میخندند  و بر شانه های هم چنگ میزنند  

 و یک روز دیگر نیز در فصل خزان با دیگ های دوغ و بسته های پتیر از کوی و برزن محله ها به سوی این زیارت سرازیر میشوند  تیپشی و نانتر ها را اماده و نوش جان میکنند 

من که واقعا دلم برای این روزا تنگ شده  

البته مراسم مذهبی . دینی و غیره  تاسوعا و عاشورا و بعظی مراسم های دیگر نیز درین زیارت برگذار میشوند