صفحه افغانستان

مهمترین خبرها

  • احمد مسعود و پاتل

    وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد؛ مسعود: از خاک افغانستان به آمریکا حمله خواهد شد

    وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به هدف تامین منافع اش با طالبان در افغانستان تعامل می‌کند. یک سخنگوی این وزارت می گوید که آمریکا از طریق تعامل با طالبان همچنین می‌خواهد به مردم افغانستان کمک کند و در کنار آن بر طالبان فشار بیاورد تا شهروندان آمریکایی در بند طالبان بدون قید و شرط آزاد شوند. اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال ابراز می‌شود که اخیرا احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» هشدار داده است که وقوع حمله به آمریکا با استفاده از خاک افغانستان هر چند از نظر زمانی نامشخص اما صورت گرفتنی است.

  • روزجهانی کار با نرخ بی‌سابقه بیکاری در افغانستان

    روز جهانی کارگر؛ نرخ بی‌سابقه بیکاری در افغانستان و مهاجرت جمعی کارگران

    در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان اما ضعف اقتصادی و نرخ بیکاری نسبت به اکثر کشور‌های جهان یکباره بالا رفته است. این کشور پس از کرونا شاهد تغییر نظام سیاسی بود که با خروج صد‌ها نهاد و مسدود شدن آن‌ها بیش از ۲۰ میلیون از جمعیت آن با بحران گرسنگی مواجه شده‌اند. در حال حاضر زنان افغان از کار کردن در بیرون از منزل به صورت گسترده با محدودیت‌های حاکمیت طالبان منع شده‌اند و در سه سال گذشته صدها هزار از مرد جوان بیشتر به خاطر کاریابی به کشورهای دیگر رفته‌اند.

  • شیعیان هرات ادامه حملات بر جوامع شیعی در افغانستان  را ضعف در تامین امنیت خواندند

    حمله به نمازگزاران شیعه هرات؛ سازمان ملل خواستار اقدامات فوری محافظتی در جامعه شیعیان افغانستان شد

    یوناما، دفتر نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در پی حمله به نمازگزاران اهل تشیع در هرات، خواستار اقدامات فوری محافظتی در جامعه شیعیان آن کشور شده است.

  • .

    عبدالقدیر فطرت، رئيس پیشین بانک مرکزی افغانستان، درگذشت

    عبدالقدیر فطرت، رئيس پیشین بانک مرکزی افغانستان در آمریکا درگذشت. خانواده آقای فطرت تایید کردند که او دیروز (۲۸ آوریل) «براثر بیماری» در ۶۱ سالگی در ویرجنیای آمریکا درگذشت. او در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی حدود چهار سال، از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رئیس بانک مرکزی افغانستان بود.

  • .

    تیم ملی فوتسال افغانستان برای نخستین بار به جام جهانی صعود کرد

    در دیدار پلی آف انتخابی تیم پنجم جام ملت‌های فوتسال آسیا، امروز افغانستان موفق شد قرقیزستان را ۵ بر ۳ شکست دهد و برای نخستین بار به جام حهانی صعود کند.

  • پیروز مجاهدین

    سالگرد پیروزی مجاهدین؛ شورای عالی مقاومت افغانستان بر«مبارزه سراسری و قاطع علیه طالبان» تاکید کرد

    شورای موسوم به «مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از اقشار مختلف در این کشور خواسته است که «مبارزه همه‌جانبه، سرتاسری و قاطع علیه طالبان» را شروع کنند. این شورا در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم ثور/اردیبهشت، روز پیروزی مجاهدین علیه دولت تحت حمایت شوروی در افغانستان، گفته تاکیدش به حل مشکل افغانستان از طریق مذاکره است ولی طالبان به آن اعتقاد ندارد. حکومت طالبان نیز که امروز در همایشی در کابل هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین را تجلیل کرد، در این باره هنوز چیزی نگفته است.

  • شهباز شریف

    پاکستان در بحبوحه اخراج پناهندگان افغان، کارت اقامت آنها را به مدت دو ماه دیگر تمدید کرد

    در بحبوحه اخراج دور دوم پناهندگان و مهاجران ثبت‌نشده در پاکستان، دولت این کشور روز جمعه تمدید کارت‌های «اثبات ثبت نام» یا (POR) برای پناهجویان افغان را برای دو ماه دیگر تصویب کرد. کابینه پاکستان به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر، گفت که پناهندگان دارای این کارت‌ها تا پایان ماه ژوئن/جون به خدماتی مثل مکاتب/مدارس و حساب‌های بانکی خود دسترسی خواهند داشت.

  • جان بس

    دیدار معاون وزارت خارجه آمریکا از قطر و پاکستان برای گفتگو در مورد افغانستان

    دیدار معاون وزارت خارجه آمریکا از قطر و پاکستان برای گفتگو در مورد افغانستان

  • قطار ترکیه افغانستان

    قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه هنوز در ایران گیر کرده است

    مرتضی جعفری،‌ معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن ایران خبر داده که نخستین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه که اول اردیبهشت/ثور وارد خاک ایران شده بود، هنوز از خاک ایران عبور نکرده است. به گفته او با دستور مدیرعامل راه‌آهن با ارسال آنها موافقت شد، ولی تاهنوز کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.

  • امیرخان متقی

    وزیر خارجه طالبان: سه کشور همسایه افغانستان از داعش حمایت می‌کنند

    امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان «سه کشور همسایه افغانستان» را به حمایت از گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش متهم کرده و در عین حال تاکید کرده است که داعش در افغانستان حضور ندارد. این اولین بار است که یک مقام طالبان در چنین سطح بالایی آشکارا سه کشور همسایه افغانستان را به همکاری با داعش متهم می کند. این درحالیست که پاکستان و ایران روز چهارشنبه این هفته متعهد شدند که تلاش‌های مشترک خود را علیه «تهدید تروریسم افغانستان» افزایش دهند و از حکومت طالبان در افغانستان خواستند تا همه افغان‌ها را در «تصمیم گیری‌های اساسی» مشارکت دهد.

  • .

    نماینده ایران در کابل و حکومت طالبان «تسهیلات بانکی و ترانزیت کالا از مسیر ایران به اروپا» را بررسی کردند

    در ادامه دیدارهای نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در کابل با مقام‌های طالبان، حسن کاظمی قمی با هيئت بلندپایه‌ای از کابینه طالبان دیدار کرد. به گفته مقام‌های طالبان، در این دیدار امکان همکاری دو کشور از جمله در زمینه بانکی و ارسال کالا از مسیر ایران به اروپا مورد بررسی قرار گرفت.

تحلیل و گزارش

  • فایزه

    لونا شاید هیچ وقت به دنیا نمی‌آمد

    در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، پدر و مادر لونا، سوار یک قایق بادی شدند تا با استفاده از تاریکی شب و دور از چشم گارد ساحلی ترکیه، خود را به یونان برسانند. سه ماه پیشتر از آن، به امید رسیدن به اروپا، از ایران به ترکیه آمده بودند. پدر و مادر لونا آن شب به مقصد نرسیدند. یک ساعت از آغاز سفر نگذشته، قایق ترکید و تمام سرنشینان آن به دریا افتادند. به گفته گارد ساحلی ترکیه جنازه دست کم ۲۴ سرنشین قایق پیدا شده است. از جمله جنازه محمد نواب نوری، پدر لونا.

  • کاپیسا

    آلبوم عکس: بارندگی و سیل مرگبار در افغانستان؛ شمار جان‌باختگان به دست‌کم ۵۰ نفر افزایش یافت

    در نتیجه باران شدید و جاری شدن سیل در برخی از ولایت‌های افغانستان در سه روز اخیر، دست‌کم ۵۰ نفر جان باخته‌اند و ده‌ها خانه هم ویران شده‌‌اند یا آسیب دیده‌اند. بیشتر جان‌باختگان و خسارات مربوط به ولایت‌های قندهار و زابل در جنوب و هرات و فراه در شرق بود‌ه‌اند. این در حالی است که اداره هواشناسی افغانستان نسبت به بارندگی شدید بیشتر در ۲۹ ولایت افغانستان هشدار داده است.

  • خشکبار در کابل

    معنای نرخ تورم «منفی» در اقتصاد افغانستان چیست؟

    برخلاف روند جهانی، افغانستان تورم «منفی» داشته و سخنگوی طالبان تورم منفی را نتیجه مبارزه اقتصادی در افغانستان مطرح کرده است. تورم منفی به این مفهوم است که سطح عمومی قیمت‌ها در کشور در فرایند زمان کاهش یابد.

  • عبدالاحد مومند

    داستان اولین فضانورد افغان ۳۶ سال پیش؛ «هیچ‌ سیاره‌ای مانند زمین زیبا نبود»

    ۶۰ سال پیش برای اولین بار انسان به فضا سفر کرد. در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار فضانوردی از افغانستان نیز به فضا رفت. این مطلب بازنشر داستان سفر به فضا و زندگی اولین فضانورد افغان از وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در اول فروردین/حمل ۱۳۹۳ است. عبدالاحد مومند در ۲۹ سالگی به ایستگاه فضایی «میر» رفت و ۹ روز را در آنجا سپری کرد. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۴ یک مستند تلویزویونی در مورد آقای مومند تهیه کرد و این مطلب در همان سال در وبسایت فارسی بی‌بی‌سی منتشر شد.

  • تقاعد

    چرا حکومت طالبان نظام بازنشستگی در افغانستان را منحل کرد؟

    انحلال نظام بازنشستگی/تقاعدی در افغانستان، خبر تلخی برای بیشتر از ۴۰۰ هزار کارمندان غیرنظامی و حدود ۱۴۸ هزار بازنشسته در این کشور بوده است. هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان چند روز پیش دستور عدم کسر سهم بازنشستگی را به تمام ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی داد.

  • محمد عصفان و خانواده

    آیا روسیه خارجی‌ها را با وعده پول و پاسپورت به جنگ اوکراین می‌فرستد؟

    بر اساس آماری که بخش روسی بی‌بی‌سی تهیه کرده، تا پایان سال ۲۰۲۳ دست کم ۲۵۴ خارجی که برای ارتش روسیه می‌جنگیدند،‌ کشته شدند.

  • زابل

    روز جهانی آگاهی از خطرات مین؛ چهار میلیون نفر در افغانستان در خطر آسیب دیدن از انفجار قرار دارند

    در روز جهانی آگاهی از خطرات مین، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان (اوچا) گفته است که تقریباً ۴ میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دائمی از مین‌ها و مواد انفجاری منفجرنشده قرار دارند. افغانستان از کشورهایی است که دارای بیشترین میزان آلودگی به مین‌های زمینی و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ‌ها را دارد. انفجار این مواد و مین‌ها دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان است.

  • تیم فوتسال افغانستان

    در میان حاشیه و تنش؛ تیم ملی فوتسال افغانستان آماده نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا

    تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورند، با برنامه‌ریزی حساب شده و بی سابقه و البته توام با حاشیه‌هایی نه‌چندان خوشایند و امیدوار‌کننده آماده حضور در این پیکارها می‌شود. تورنمنتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آپریل/آوریل با شرکت ۱۶ تیم برتر آسیا در گروه ۴ تیمی به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و افغانستان در گروه D مسابقات با تیم‌های ایران، بحرین و‌‌ کویت هم‌گروه است.

  • .

    سورپرایز اشلی؛ با پیروزی بر هند شانس صعود تیم ملی فوتبال افغانستان در آسیا زنده شد

    تیم ملی فوتبال افغانستان با برتری شیرین و ارزشمند در زمین رقیب دیرینه‌اش هند، شانس صعود مستقیم‌ به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و البته صعود به دور بعدی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را زنده کرد.

رادیو بی‌بی‌سی افغانستان

بی‌بی‌سی برای افغانستان تازه‌ترین و دقیق‌ترین خبرهای افغانستان ، منطقه و جهان را با تحلیل های همه جانبه ارایه می‌کند.

برنامه‌های رادیو