صفحه افغانستان

مهمترین خبرها

  • افغانستان

    سیلاب در مرغاب غور؛ «راه‌های ارتباطی مسدود است، کمک نشود فاجعه انسانی رخ می‌دهد»

    ساکنان ولسوالی مرغاب ولایت غور می‌گویند که جاری شدن سیل مسیر ارتباطی این ولسوالی را به مرکز ولایت غور و سایر ولسوالی‌های همجوار را مسدود کرده است و اکنون مردم با کمبود مواد غذایی و دارو روبرو هستند.

  • نور محمد

    سیل در افغانستان؛ «پیکرهای بی‌جان خانواده‌ام را در خیابان و مزارع پیدا کردم»

    سیل ناگهانی افغانستان را در گرفته است و خانواده‌های بسیاری در توفانی که چون «اژدها» به نظر می‌رسد، غرق در آن شده‌اند. نور محمد روز پس از سیل، جنازه اعضای خانواده‌اش را در خیابان و مزرعه پیدا کرد. این مرد ۷۵ ساله ۱۰۰ متر دورتر از خانه‌اش بود که صدای غرش هولناک سیل را شنید. نور محمد به سمت خانه‌اش که همسر، خواهر، پسر و دو نوه‌اش در آن استراحت می‌کردند، دوید. ولی دیر شده بود.

  • عفو بین الملل

    عفو بین‌‎الملل خواهان آزادی فوری احمد فهیم عظمیی، فعال آموزش از زندان حکومت طالبان شد

    سازمان عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط احمد فهیم عظیمی، یک فعال آموزش در افغانستان شده است. بخش جنوب آسیای این سازمان در اعلامیه‌ای گفته که به تاریخ اول آوریل/اپریل، دادگاه حکومت طالبان آقای عظیمی را مجرم شناخته و بر اساس یک «اتهام نادرست» و از طریق یک محاکمه «ناعادلانه» او را به یک سال زندان محکوم کرده است. عفو بین الملل گفته که آقای عظیمی مورد تهدید، آزار و اذیت و بازداشت خودسرانه قرار گرفته است.

  • سیل در افغانستان

    ویدیو, سازمان بهداشت جهانی: وضعیت در مناطق سیل‌زده افغانستان بسیار بحرانی است و باران‌های بیشتر در راه است

    سازمان جهانی بهداشت می‌گوید وضعیت در مناطقی از افغانستان که بیشترین آسیب را از سیل‌های مرگبار دیدند «بسیار بحرانی» است.

  • هلیکوپتر

    سقوط هلیکوپتر نظامی در غور یک کشته و ۱۲ زخمی برجا گذاشت

    وزارت دفاع حکومت طالبان تایید کرد که یک هلیکوپتر نظامی که برای امداد‌ به غور فرستاده شده بود، در شهر فیروزکوه سقوط کرده است و ۱ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شده‌اند. در تصاویر منتشر شده لاشه این هلیکوپتر در کنار رودخانه هریرود دیده می‌شود که شمار زیادی در اطراف آن جمع شده‌اند.

  • افغان

    چگونه صدها کودک افغان در منطقه‌ای آموزش می‌بینند که زمانی هدف «مادر بمب‌ها» بود؟

    یک جوان افغان در ولسوالی «اچین» در یکی از روستاهای مرزی ولایت ننگرهار برای صدهادختر و پسر یتیم یک مرکز آموزشی ایجاد کرده است. ولسوالی اچین در امتداد خط دیورند در بیش از یک دهه اخیر شاهد خشونت‌های مرگبار از سوی گروه‌های مختلف بود.در آوریل ۲۰۱۷، نیروهای آمریکایی یکی از بزرگترین سلاح‌های غیرهسته‌ای "مادر همه بمب ها" را در همین منطقه به یک در مجتمع مربوط به گروه دولت اسلامی با قدرتی معادل ۱۱ تن مواد منفجره پرتاب کرد که بیش از ۹۰ شبه نظامی را کشت. حالا مگر مردم محل می‌گویند از حکومت طالبان می‌خواهند مدرسه/مکاتب ویران شده را بازسازی کنند و بگزارند که فرزندان شان سواد بیاموزند.

  • آقای مک براید اتهام سرقت و انتشار اسرار نظامی را پذیرفته است

    افشاگر «جنایت جنگی ارتش استرالیا در افغانستان» به زندان محکوم شد

    دیوید مک‌براید، افشاگری که به عیان شدن اتهام جنایت جنگی استرالیا در افغانستان کمک کرده بود به بیش از پنج سال زندان محکوم شد. آقای مک‌براید که وکیل سابق ارتش است گفته است در عمل به ندای وجدان و اخلاق مجموعه‌ای از اسناد نظامی را در اختیار شبکه ای.بی.سی استرالیا گذاشته است. اطلاعاتی که او در اختیار این شبکه گذاشت زیربنای مجموعه گزارش‌هایی بود که در سال ۲۰۱۷ به «پرونده افغانستان» مشهور شد و دریچه‌ای بی سابقه را به نحوه عملکرد نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان باز می‌کرد و حاوی اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دست آنها بود.

  • بدخشان

    گزارش‌ها از تیراندازی به معترضان به تخریب مزارع خشخاش در بدخشان، حکومت طالبان: چند نفر را بازداشت کردیم

    مردم در بدخشان همچنان به تخریب مزارع خشخاش اعتراض دارند. در ویدیوهایی که به بی‌بی‌سی رسیده است دیده می‌شود که مردم معترض در مزارع خشخاش تجمع کرده‌اند و صدای تیراندازی پراکنده شنیده می‌شود. به گفته منابع محلی، نیروهای حکومت طالبان به معترضان شلیک کرده‌اند و دستکم دو نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شده‌اند. مقام‌های محلی حکومت طالبان در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند اما در بیانیه‌ای گفته‌اند که شماری از معترضان «دستگیر» شده‌اند.

  • کودکی در بغلان مرکزی

    «بیش از ۳۰۰ هزار کودک» در سیل شمال افغانستان «همه چیز» خود را از دست داده‌اند

    ارشاد ملک، مدیر بخش افغانستان در خیریه «نجات کودکان» می گوید تخمین زده می‌شود که زندگی‌ ۳۱۰ هزار کودکان از سیل در شمال افغانستان متاثر شده است و آنها «همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.» خطر بیماری‌هایی مثل عفونت ریه، اسهال و سوء‌ تغذیه جان کودکان را تهدید می‌کند و سازمان بهداشت جهانی هفت تن دارو و تجهیزات پزشکی و کمک ارسال کرده است. به گفته مسئولان حکومت طالبان، دستکم ۳۱۵ نفر جان باخته‌اند و ۱۶۳۰ نفر زخمی و بیش از ۲۶۰۰ خانه تخریب شده‌اند و احتمال افزایش آمار خسارت‌های جانی و مالی وجود دارد.

  • واکسیناسیون کودکان در محله‌های قدیمی هرات - ۱۱ دلو / بهمن ۱۴۰۲

    فلج اطفال؛ چراغ سبز حکومت طالبان برای واکسیناسیون خانه‌به‌خانه در جنوب افغانستان

    حکومت طالبان برای اولین بار اجازه داده است که واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال در جنوب افغانستان یعنی ولایت‌های هلمند، قندهار، اروزگان و زابل انجام شود. مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفتند این گامی بسیار مهم در راستای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در افغانستان است.

  • .

    سیل ویرانگر در شمال و غرب افغانستان صدها کشته و زخمی و بی‌خانمان به‌جا گذاشته است

    سیل در ولایت‌های بغلان، بدخشان در شمال و هرات و غور در غرب افغانستان خسارات جانی و مالی گسترده‌ به‌جا گذاشته است. یک نهاد سازمان ملل آمار جان‌باختگان سیل در بغلان را بیش از ۲۰۰ تن اعلام کرد. صدها تن زخمی شده‌اند که عمدتا کودکان و زنان هستند. ده‌ها تن ناپدید هستند و حدود ۲۰۰۰ خانه تخریب شده است.

تحلیل و گزارش

  • درس بی بی سی

    برنامه آموزشی «درس» بی‌بی‌سی

    در درس این هفته با گروهی از افراد دارای معلولیت در ایتالیا آشنا می‌شوید که به تمرینات سوارکاری آغاز کرده‌اند. در دو بخش از آموزش زبان انگلیسی، مکالمات روزمره به این زبان را می‌آموزید و در ریاضی هم ضرب با استفاده از روش نوشتن را یاد می‌گیرید.

  • فایزه

    لونا شاید هیچ وقت به دنیا نمی‌آمد

    در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، پدر و مادر لونا، سوار یک قایق بادی شدند تا با استفاده از تاریکی شب و دور از چشم گارد ساحلی ترکیه، خود را به یونان برسانند. سه ماه پیشتر از آن، به امید رسیدن به اروپا، از ایران به ترکیه آمده بودند. پدر و مادر لونا آن شب به مقصد نرسیدند. یک ساعت از آغاز سفر نگذشته، قایق ترکید و تمام سرنشینان آن به دریا افتادند. به گفته گارد ساحلی ترکیه جنازه دست کم ۲۴ سرنشین قایق پیدا شده است. از جمله جنازه محمد نواب نوری، پدر لونا.

  • سیاست خارجی طالبان

    سیاست خارجی حکومت طالبان در فضای «دو قطبی» جهان

    بخش اعظم تاریخ پرفرار و نشیب افغانستان تحت تاثیر رقابت قدرت های بزرگ جهانی و عموماً به دلیل جانبداری و سوء تدبیر حکومت‌ها و حاکمان افغان در عرصه سیاست خارجی، شکل گرفته است. بنابراین اهمیت یک سیاست خارجی متوازن و بی طرف با در نظر داشت منافع ملی کشور، از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. در شرایطی که تضاد منافع قدرت های بزرگ خود را در جنگ اکراین و منطقه خاورمیانه بیش از پیش نشان می‌دهد، رویکرد سیاست خارجی افغانستان به عنوان کشوری در قلب آسیا و دارای موقعیت ویژه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک بیش از پیش در این مقطع زمانی دارای اهمیت است.

  • کاپیسا

    آلبوم عکس: بارندگی و سیل مرگبار در افغانستان؛ شمار جان‌باختگان به دست‌کم ۵۰ نفر افزایش یافت

    در نتیجه باران شدید و جاری شدن سیل در برخی از ولایت‌های افغانستان در سه روز اخیر، دست‌کم ۵۰ نفر جان باخته‌اند و ده‌ها خانه هم ویران شده‌‌اند یا آسیب دیده‌اند. بیشتر جان‌باختگان و خسارات مربوط به ولایت‌های قندهار و زابل در جنوب و هرات و فراه در شرق بود‌ه‌اند. این در حالی است که اداره هواشناسی افغانستان نسبت به بارندگی شدید بیشتر در ۲۹ ولایت افغانستان هشدار داده است.

  • خشکبار در کابل

    معنای نرخ تورم «منفی» در اقتصاد افغانستان چیست؟

    برخلاف روند جهانی، افغانستان تورم «منفی» داشته و سخنگوی طالبان تورم منفی را نتیجه مبارزه اقتصادی در افغانستان مطرح کرده است. تورم منفی به این مفهوم است که سطح عمومی قیمت‌ها در کشور در فرایند زمان کاهش یابد.

  • عبدالاحد مومند

    داستان اولین فضانورد افغان ۳۶ سال پیش؛ «هیچ‌ سیاره‌ای مانند زمین زیبا نبود»

    ۶۰ سال پیش برای اولین بار انسان به فضا سفر کرد. در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار فضانوردی از افغانستان نیز به فضا رفت. این مطلب بازنشر داستان سفر به فضا و زندگی اولین فضانورد افغان از وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در اول فروردین/حمل ۱۳۹۳ است. عبدالاحد مومند در ۲۹ سالگی به ایستگاه فضایی «میر» رفت و ۹ روز را در آنجا سپری کرد. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۴ یک مستند تلویزویونی در مورد آقای مومند تهیه کرد و این مطلب در همان سال در وبسایت فارسی بی‌بی‌سی منتشر شد.

  • تقاعد

    چرا حکومت طالبان نظام بازنشستگی در افغانستان را منحل کرد؟

    انحلال نظام بازنشستگی/تقاعدی در افغانستان، خبر تلخی برای بیشتر از ۴۰۰ هزار کارمندان غیرنظامی و حدود ۱۴۸ هزار بازنشسته در این کشور بوده است. هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان چند روز پیش دستور عدم کسر سهم بازنشستگی را به تمام ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی داد.

  • محمد عصفان و خانواده

    آیا روسیه خارجی‌ها را با وعده پول و پاسپورت به جنگ اوکراین می‌فرستد؟

    بر اساس آماری که بخش روسی بی‌بی‌سی تهیه کرده، تا پایان سال ۲۰۲۳ دست کم ۲۵۴ خارجی که برای ارتش روسیه می‌جنگیدند،‌ کشته شدند.

  • تیم فوتسال افغانستان

    در میان حاشیه و تنش؛ تیم ملی فوتسال افغانستان آماده نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا

    تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورند، با برنامه‌ریزی حساب شده و بی سابقه و البته توام با حاشیه‌هایی نه‌چندان خوشایند و امیدوار‌کننده آماده حضور در این پیکارها می‌شود. تورنمنتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آپریل/آوریل با شرکت ۱۶ تیم برتر آسیا در گروه ۴ تیمی به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و افغانستان در گروه D مسابقات با تیم‌های ایران، بحرین و‌‌ کویت هم‌گروه است.

رادیو بی‌بی‌سی افغانستان

بی‌بی‌سی برای افغانستان تازه‌ترین و دقیق‌ترین خبرهای افغانستان ، منطقه و جهان را با تحلیل های همه جانبه ارایه می‌کند.

برنامه‌های رادیو